Baby Boom, milenijalci, generacije X i Z: Poznajete li pojmove?

Generacije

Generacije rođene nakon Drugog svjetskog rata podijeljene su pod različitim imenima koje nose neka zajednička obilježja. Vjerojatno ste ih puno puta čuli ali možda niste upamtili kada je koja, odnosno koja generacija se nalazi pod kojim nazivom.

Donosimo odgovore i objašnjenja za popularne nazive generacija:

1. Generacija “Baby Boom” ili “Baby Boomersi”

Boomersi su rođeni između 1946. i 1964. godine odnosno nakon Drugog svjetskog rata. I dolaze nakon “Silent generation”. Danas u 2022-goj najmlađi baby boomer ima 58 godina a najstariji 76 godina.

Specifičnost generacije:

  • Vrijedni i usredotočeni, naporno su radili da bi preživjeli. To je generacija koja je svjedočila pokretu za građanska prava, osnaživanju žena i slijetanju na Mjesec
  • Natjecateljski raspoloženi, baby boomeri odrasli su natječući se za stvari u školi, društvu i gospodarstvu.
  • Baby boomeri odrasli su zajedno, neki kao velike obitelji, a neki kao prijatelji. Zajedno s obiteljskim vrijednostima, takvi su odnosi s vremenom jačali. Djelomično su pomogli povećanje zakona o radu, što je stvorilo više slobodnog vremena.
  • Jako su nezavisni. Zahvaljujući vrijednom i predanom radu i trudu boomeri su razvili nezavisan način razmišljanja i samopouzdanje.
  • Baby boomeri financijski su stabilni s većom štednjom i raspoloživim prihodima.
  • Uživaju u društvenim mrežama, posebice Facebooku, kupuju proizvode online više nego druge generacije.
  • za razliku od mlađih generacija, imaju više straha od neizvjesnosti i nepoznatosti.
  • više teže formalnosti i sigurnosti od ostalih generacija koje slijede.

2. Generacija X ili Peter Pan ili  Gen X

Oni su generacija rođena između 1965. i 1980. godine s neodređenim karakteristikama, manje brojni, često i izgubljena generacija s obzirom na generacije koje ih okružuju. No, s druge strane, najjači su u gospodarenju biznisom.

Specifičnosti generacije:

  • Individualnost je glavna okosnica osobnosti navedene generacije i upravo zbog toga bilježe veću stopu razvoda od svojih prethodnika.
  • Tvorci su moderne obitelji i poduzetništva kao stil života.
  • Zarađuju više nego njihovi nasljednici milenijalci, kao i njihovi prethodnici boomeri.
  • Odrasli su u vrijeme kada su televizija i novine bili glavni izvori informacija, a telefon glavno sredstvo komunikacije.
  • Fleksibilni su, tehnološki osviješteni i nemaju predrasuda kao prethodnici boomeri.
  • Emancipacija žena im je urođena kao i vođenje ponešto razuzdanijeg životnog stila.
  • Njihova najpopularnija društvena mreža je Facebook, drugi je Instagram.
  • Gen X je odrastala uz prva osobna računala te su svjedočili lansiranju danas ključnoj stavki naših života – internetu.
  • Formalna edukacija im je puno bitnija nego ostalim generacijama.
  • Veći naglasak na celebrity kulturi, to je generacija koja je utemeljila pojam supermodela, trenutak kada su modeli postali brand za sebe.
  • Najzaduženija generacija. Dobro su upoznati s funkcioniranjem globalnog kapitalističkog sustava sa svim svojim prednostima i manama, stoga nastoje ukazati na nejednakosti koje se događaju.

3. Generacija Y ili milenijalci

Vjerojatno najčešće spominjana generacija Y odnosno milenijalci, odnosi se na osobe rođene između 1982. i 1994. godine. Iako mnogi smatraju početak generacije milenijala od 1980. Također neki smatraju da traje sve do 2000. godine.

Generacije

Prva generacija koja odstupa od sustava života starijih generacija. Usuđuju se tragati za smislom života, zbog čega su ponekad okarakterizirani kao nestrpljivi i bahati.

Specifičnost generacije:

  • Generacija koja je lokalne događaje pretvorila u globalne.
  • Pioniri su digitalnog doba i odrasli s tehnologijom.
  • Ne odupiru se promjenama. Vide ih kao prilike za rast i stjecanje novih iskustava.
  • Nisu zadovoljni stabilnošću radnih mjesta kao prethodna generacija
  • Obrazovaniji su od ostalih generacija – većina ima visoku stručnu spremu i obično govori barem dva jezika.
  • Milenijalci su naučili da ako ne mogu naći radno mjesto koje žele – da ga stvore sami.
  • Aktivno su uključeni u pokrete i zajednice za koje smatraju da ih predstavljaju.
  • Imaju visoke moralne vrijednosti.
  • Prkose mnogim klasičnim društvenim normama i pravilima ponašanja.
  • Nedostatak je što često traže odobravanje za svoje postupke i razmišljanja.
  • Teže većoj sigurnosti i korporativnom okruženju, za razliku od mlađe generacije Z.
  • Zarađuju manje i kasnije kupuju nekretnine od prethodnih generacija jer su generacija koja je odrastala uz značajan rast troškova života.

4. Generacija Z ili Gen-Tech ili Zoomersi

Osobe rođene od kraja 1990-ih, uglavnom se računa o od 1995.godine pa do 2010. godine. Najčešće obilježje pripadnika je „mobitel u ruci”.

Generacije

Specifičnost generacije:

  • Najviše osviještena i znatiželjna generacija.
  • Prilično su hrabri, ne mare previše za crkvu, vladu ili slične institucije.
  • Sudjeluju u stvaranju internetskog sadržaja. Popularne društvene mreže Instagram, Twittera, Tik Toka i Snapchat.
  • Puno su pažljiviji od prethodnih generacija. Manja je stopa neželjenih trudnoća, eksperimentiranja s drogama, alkoholom. I savjesno koriste novac.
  • Traže razlog učenja pojedinih predmeta u školama.
  • Zajedničko sa milenijalcima je to što su izuzetno društveno odgovorni, stalo im je do socijalnih politika, bitna im je sloboda govora i edukacija te su skoro u potpunosti digitalizirani. Također prkose mnogim klasičnim društvenim normama i nametnutim pravilima ponašanja.
  • S obzirom da nisu kao milenijalci osjetili učinke recesije traže više “posao iz snova”.
  • Internet im je sredstvo za učenje, dok je ostalima samo informativni kanal.
  • Najviše od svih teže neovisnom radnom okruženju i privatništvu.
  • Od svih generacija, generacija Z ima najviše tolerancije i empatije prema drugima.
  • Negativna strana je bora s depresijom zbog lažnih života influencera, kao i manje fizičkog kontakta nego kod drugih generacija i više online svijeta.
  • Usamljenost i osjećaj otuđenosti kao i manjak povjerenja u ljude i ulaska u ljubavne odnose.
  • Za razliku od prijašnjih generacija koji se dosta definiraju kroz žanr muzike u generaciji Z najpopularniji glazbenici su oni koji su odlučili miješati više žanrova.
  • Kada su u pitanju filmovi i knjige tu su puno više konzervativni i vole klasike i provjereno.

Predviđanja su da će u budućnosti sve mlađi ulaziti direktno u tržište rada. Činjenica je da formalno obrazovanje gubi na značaju, i mlađi sve više teže neovisnosti i samoobrazovanju putem digitalnih alata. Umjesto godina školovanja, sve se više cijene ideje, inovativnost i poduzetnost.

Milenijalci i generacija Z često imaju nešto za reći, a Boomersi im se ne prestaju čuditi odabiru stilova i formata komunikacije.

POVEZANO: Pet umjetnica koje biste trebali poznavati!