Kako nedostatak vitamina D utječe na vašu kožu

nedostatak vitamina d

Ako se pitate je li nedostatak vitamina D bitan za vaše cjelokupno zdravlje – odgovor je da! Vitamin D je ključan za zdravlje vaše kože i uvelike povezan sa zdravljem kostiju.

 

Zbog čega nastaje nedostatak vitamina D?

  • nedostatak vitamina D nastaje zbog nedovoljne izloženosti sunčevoj svjetlosti
  • poremećene apsorpcije vitamina D zbog zdravstvenog stanja
  • lijekovi koji ometaju apsorpciju vitamina D
  • nizak unos hranom

 

Kako nedostatak vitamina D utječe na kožu?

Zaštita kože i starenje

Dokazano je da zdrave razine vitamina D sprječavaju starenje kože. Nadalje, kalcitriol (aktivni oblik vitamina D) pomaže u rastu stanica kože, obnavljanju i metabolizmu, kao i sprječava starenje kože.

Ali previše sunca dovodi do ubrzanog starenja kože, ultraljubičasto svjetlo (sunčevo svjetlo) uzrokuje izravno oštećenje DNK, ozljede kože i rak kože.

Znači odličan način da dobijete vitamin D je iz sunca. No, s obzirom na rizike raka kože pitanje je koliko je izlaganja zdravo?

Da bi sigurno izložili svoju kožu suncu potrebna je umjerena izloženost. Ujedno da bi iskoristili prednosti prirodnog vitamina D bez oštećenja koža potrebno je koristiti zaštitni faktor. Stoga krema za sunčanje je uvijek važna!

Ali i važnost pravilne upotrebe kreme za sunčanje, bez obzira na godišnje doba ili vremenske uvjete. Nanošenjem kreme za sunčanje prilikom izlaganja suncu i dalje se proizvodi dovoljno vitamina D.

POVEZANO: Istine i zablude o SPF kremama za sunčanje – što trebate znati

 

Nedostatak vitamina D i utjecaj na kožu lica

Ako imate izrazito suhu kožu, psorijazu ili ekcem, svakako biste trebali uzimati vitamin D

  • Ukoliko patite od akni bilo bi dobro provjeriti razinu vitamina D. Nedostatak vitamina D češći je kod ljudi s aknama. Ovo nije sigurno, i potrebno je više istraživanja, ali je često.
  • Postoji veza između ekcema i razine vitamina D. Također nije jasna ali nekim ljudima suplementacija vitaminom D poboljšava ekceme. Međutim postoje i studije koje pokazuju da oni s većim razinama vitamina D u ranoj dobi mogu imaju veću učestalost ekcema
  • Iako niske razine vitamina D, nemaju uzročno-posljedičnu vezu s psorijazom međutim, sunčeva svjetlost i tretmani vitaminom D su dobro poznati kao pomoć u liječenju.

Ihtioza, oblik teške suhe kože, (stvaranje ljusaka i perutanje kože) povezana je s niskom razinom vitamina D

nedostatak vitamina d, ihtioza

Rak kože i izloženost vitaminu D usko su povezani, suplementi mogu pomoći

Smatra se da suplementacija vitaminom D ima potencijal za anti-kancerogenu korist zbog svojih protuupalnih svojstava i inhibicije proliferacije stanica raka.

Kao i kod svih zdravstvenih problema ili problema s kožom, provjeriti kod svog liječnika najvažniji je način za ublažavanje zabrinutosti i utvrđivanje plana liječenja koji odgovara vama i vašem tijelu.

 

Kako provjeriti razinu vitamina D?

Lako je provjeriti jesu li vaše razine dovoljne, dovoljno je otići na pretrage krvi. Laboratorij bi trebao mjeriti razinu bioraspoloživog vitamina D, a to je D3 (tip koji proizvodi koža). Postoji raspon normalnog, niskog normalnog, umjerenog i teškog nedostatka.

 

Kako nadomjestiti nedostatak vitamina D?

Izlaganjem suncu – dnevni zahtjevi za vitaminom D relativno su mali i odrasli ga nadoknađuju izlaganjem suncu.

Prehranom – najviše vitamina D ima u ribljem ulju (posebno u tuni, skuši, bakalaru, srdeli, lososu, i plodovima mora) mesu, mlijeku i mliječnim proizvodima i žumanjku, te u nekim jestivim gljivama kao npr. shiitake.

 

 

Suplementima – od jeseni dobro je konzumirati dodatke prehrani s vitaminom D u dozi od 20 µg dnevno.

Zato je ključno dobiti pravu količinu putem odgovarajućeg izlaganja suncu, hrane bogate vitaminom D ili suplemenata. Ali najbitnije u rečenici prije je izraz “odgovarajući”, sve je pitanje umjerenosti. Obje krajnosti nisu dobre za nas.

 

Visoki status vitamina D to nam pomaže u:

  • smanjenju rizika virusnih epidemija,
  • gustoći kostiju,
  • zdravim zubima,
  • održavanju imuniteta,
  • snazi mišića,
  • raspoloženju,
  • te je vrlo učinkovit u razvoju djece

 

Niske koncentracije vitamina D najčešće se vežu uz:

  • maligne bolesti,
  • kardiovaskularne bolesti,
  • autoimune bolesti,
  • neurološke bolesti,
  • hipertenziju
  • kronične respiratorne bolesti,
  • dijabetes

Upravo se ove bolesti povezuju s najvećim brojem smrtnih ishoda među oboljelima od COVID-19.

 

Koliko je potrebno unosa vitamina D ?

Prema HZJZ, središnjoj medicinskoj ustanovi javnog zdravstva u Hrvatskoj preporučena dnevna doza na razini EU i RH iznosi 5 µg dnevno. Što je 100% preporučenog dnevnog unosa (%PU) kod svih zdravih ljudi.

Međutim vaše individualne potrebe za vitaminom D ovise o nizu čimbenika. Nije za svakog isto. Vašu dob i boja kože su dosta bitan faktor. Kao naravno i trenutna razinu vitamina D u krvi i mjesto gdje živite odnosno izloženost suncu.

  • Kod dokazanog nedostatka vitamina D za odrasle osobe, liječnici opće prakse i dijetetičari propisuju početne visoke doze vitamina D, a potom održavanje s 1.500 – 2.000 IJ
  • Osobama starije dobi preporučuje se veći dnevni unos u količini od 800 IJ (20 µg)
  • Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA) preporučuje unos od 600 IJ dnevno za zdrave osobe, a kao maksimalno dopušteni dnevni unos za zdrave osobe navodi se 4000 IJ dnevno.
  • Uvriježena pedijatrijska nacionalna profilaktička mjera u Republici Hrvatskoj je primjena 400 IJ (10 µg) dnevno za svu dojenčad tijekom prve godine života.